Дудар Лілія Миколаївна

учитель початкових класів,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"

Елементи технології навчальної гри
(Біном фантазії)

У початковій школі особливе місце займають такі форми занять, які забезпечують активну участь в уроці кожного учня, підвищують авторитет знань та індивідуальну відповідальність школярів за результати учбової праці. Ці завдання можна успішно вирішувати через технологію ігрових форм навчання. Гра - це школа пізнання, творчості, інтелектуального і духовного розвитку дитини. У грі перед дитиною розкривається світ. Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. В грі діти засвоюють систему відносин, що розвиваються, вчаться премудростям, формуються як особистості.
Ще  А.С.Макаренко писав: «Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі.»
Серед усього розмаїття ігор з правилами для молодших школярів особливе місце належить дидактичним іграм. За характером використаного матеріалу дидактичні ігри умовно діляться на ігри з предметами, настільно- друковані та словесні ігри. Дані ігри стимулюють формування практичних навичок, розвивають уяву та інтуїцію. Гра змінює мотиви навчання: знання забезпечують успіх учнів у реальному для них процесі, а не в далекому майбутньому. Тому на уроках постійно створюю навчально-ігрове середовище.  Наприклад: на уроках природознавства, при вивченні розділу «Тварини» використовую ігри, які є продовженням пізнавальної діяльності учнів, що значно розширює діапазон сприйняття інформації та одночасно формує в учнів навички критичного ставлення до живої природи, допомагає усвідомити її значущість.
Гра «Тварини, тварини»
Мета: розширити знання учнів про диких тварин та їх повадки; закріпити                                      вміння правильно називати частини тіла тварин, виділяти істотні ознаки поняття «звірі»
Обладнання: картки із зображенням тварин.
Умови проведення гри:
1. Пояснити гравцям, що коли їм роздають картки із зображенням тварин, вони повинні зберігати в таємниці свою тварину.
2. Після цього один гравець показує типову для «своєї» тварини поведінку.
3. Якщо гравець не може показати тварину, запропонуйте спочатку уявити її подумки, а потім показати в нерухомій позі. Після того як він 6-8 секунд постояв нерухомо, попросіть його переміститись по колу подібно до «його» тварини.
4. Інші гравці мають упізнати тварину. Дуже важливо дозволити гравцю завершити дії до того, як тварину назвуть.
5. Тварини, яких ви вибираєте, повинні мати добре відомі ознаки.

Гра «Знайди свою маму»
Мета: розширити знання дітей про свійських тварин,
розвивати спостережливість та вміння виділяти характерні ознаки дорослих тварин та їх малят.
Обладнання: картки із зображенням дорослих тварин та їх малят.
Хід гри
На столі розкладають картки із зображенням малят домашніх тварин. Учням роздаються картки із зображенням дорослих свійських тварин. Дається завдання: дібрати малят до дорослих тварин, описати дорослу тварину, виділити її характерні ознаки, розповісти, що цікавого помітили, спостерігаючи за домашніми тваринами. Виграє той, хто перший впорається із завданням.
Завдання:
1. Символічна синектика-імітація повадок свійських тварин.
2. Переплутати мам та малят, придумати спільні умови проживання – як будуть спілкуватися, як харчуватися? ( корова з кошеням, собака з лошам).

Гра «Хто де живе»
Мета: продовжити формувати поняття про тварин диких та свійських, місце                          їх проживання та пристосування до умов існування.
Обладнання: ілюстрований матеріал різних типів середовища існування тварин, картки із зображенням диких і свійських тварин.
Хід гри
           Учням роздаються картки із зображенням домашнього подвіря, лісу,
           луків, водойми. На столі викладають зображенням вниз малі картки, на яких зображені тварини. Школярі добирають тварин відповідно до середовища існування. Називають тварину, розповідають про її пристосування до середовища існування, визначають, до якого класу належить тварина.
           Завдання:
           1. За методом каталогу створити нове середовище існування.
Ефективним методом активізації дитячої творчості й мислення є біном фантазії.
Біном фантазії
Візьмемо два опорні слова. За допомогою прийменників, зміни форм слова нам потрібно утворити словосполучення та пояснити їх лексичне значення, а потім скласти розповідь природоохоронного змісту.
Наприклад, візьмемо набір слів дерево, білченя (під, в, над ) складаємо за змістом слова: білченя під деревом, білченя над деревом, дерево над білченям і інші.

А тепер із одним складеним і вибраним вам словосполученням складаємо твір, який формує природоохоронний стиль мислення та дбайливе ставлення до обєктів природи, які потребують допомоги.

 

0 коментарі:

Дописати коментар