Панченко Людмила Борисівна

учитель української мови та літератури,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"

Диференційований підхід до домашнього завдання з української мови
(7 клас, тема «Дієслово як частина мови»)

 Дібрати і записати якомога більше прислівїв і приказок з дієсловами:
а) теперішнього часу (Правда суду не боїться. Правда очі коле. Як дбаєш, так і маєш. Лінивий двічі ходить, скупий двічі платить. Хто пізно ходить, той сам собі шкодить тощо.);
б) минулого часу (Попав, як швед під Полтавою. Високо літав, та низько сів. Задер носа – і кочергою не дістанеш тощо.);
в) майбутнього часу (Що посієш, те й пожнеш. Сльозами горю не зарадиш. У дитини заболить пальчик, а в матері серце. З ким поведешся, від того й наберешся тощо.).


     До запропонованих дієслів наказового способу дібрати антоніми, записати їх, від кожного зі слів утворити неозначену форму, визначити їх вид і час.
         Згадай, заборони, запаліть, пригадайте, сядьмо, пишайтесь, заперечуй, погодьтесь, засни, схваліть, відступайте, посилюй, підтвердьте, краймо, наближайся, розширюйте.

     Пригадати кілька складних іменників, до складу яких входять дієслова наказового способу. Використовуючи їх, скласти казку. (Перекотиполе, Котигорошко, Вершигора, Крутивус, Нечуй – Левицький, горицвіт, пройдисвіт, варивода тощо.)

    Пригадати дієслово, яке вживається тільки в наказовому способі. (Стривай, стривайте).

     Пояснити різницю у значеннях дієслів «боронити» і «боронувати», «зараховувати» і «заліковувати». Скласти з кожним із них речення, записати їх; визначити дієвідміну дієслів.

    Пригадати і записати якнайбільше дієслів у різних формах, які співзвучні з іменниками в різних формах, визначити іх вид, час і число. (Мило, шило, покривало, рило, світило, ніс, віз, клей, діти тощо.).

Творча робота. Написати міні – твір «Безсмертя мови матерів», увівши в речення усі дієслова, виписані з прослуханого вірша. Визначити їх перехідність чи неперехідність.
                                             Чуєш, як гарно співає пташина?
Чуєш, як гарно співає пташина?
Скоро народиться день.
В білих віночках над ставом калина
І у віночках пісень.

Неба торкнулося перше проміння,
Пісня злітає у світ.
Пісня любові і ніжне цвітіння,
Щирий весняний привіт!

Світиться радістю днина погожа.
Сонце веселе сія.
Квіточка кожна на іншу не схожа,
Пісня своя в соловя!

І у людей на Землі різна мова,
Кожна на лад свій звучить,
А серед них і моя – світанкова-
Мова у небо летить.

Світла моя, українська, пречиста,
Рідна, як Небо й Земля!
Ніжна, барвиста, свята й промениста
Нею любов промовля!

Слово у пісню чарівну кладеться,
Радістю щиро бринить.
Хай до душі воно вам доторкнеться,
Щоб залишитись там жить.
                                               Надія Красоткіна


    Творча робота. Скласти дієслівний словниковий диктант на кожну букву алфавіту. Визначити дієвідміни дієслів.

    Пошукова робота. З дієсловами (з підручника О. Глазової Українська мова, 7 клас, Київ, Видавничий дім «Освіта» 2016; вправа 93, с.53) , які знаходяться у рамці, записати фразеологізми, пояснити їх значення.


     Творча робота.  З шістьма  дієсловами (з підручника О. Глазової Українська мова, 7 клас, Київ, Видавничий дім «Освіта» 2016; вправа 91, с.52-53), які знаходяться у рамці, скласти і записати по 2 речення, щоб кожне з дієслів у першому реченні було в прямому значенні, а в другому – у переносному (всього 12 речень). Визначити вид, спосіб і час дієслів.  

0 коментарі:

Дописати коментар