учитель математики,
філії НВК «Голованівська ЗШ І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка - гімназія «Межирічківська загальноосвітня
школа»
РЕАЛІЗАЦІЯ
ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ ЧЕРЕЗ ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
(дидактичні
матеріали)
Сучасна освіта - це освіта для людини. Її стрижнем є
розвивальна, культуротворча домінанта, виховання здатності до самоосвіти і
саморозвитку особистості, яка вміє використовувати набуті знання, вміння для
творчого розвязання проблем, критично мислити, опрацьовувати різноманітну
інформацію, прагне змінити на краще свое життя. Невідємною й істотною складовою людської культури, ключем
до пізнання навколишнього світу, базою
науково - технічного прогресу і важливою компонентою інтелектуального розвитку
особистості завжди була математика.
Л.М.Толстой стверджував: "Якщо учень у
школі не навчився сам нічого творити, то і в житті він завжди тільки
наслідуватиме, копіюватиме, оскільки мало таких, хто б, навчившись копіювати,
умів самостійно застосовувати ці знання".
Сьогодні
актуалізується поняття " діяльнісний підхід ".Зокрема у новому
Державному стандарті базової і повної Загальної середньої освіти читаємо:
"Діяльнісний підхід” спрямований на розвиток умінь і навичок учня,
застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до
соціокультурного та природного середовища ".Щоб навчити дітей творчої
діяльності, треба дати можливість дитині зростати і розвиватись як особистості,
і не лише в математиці, а й в будь-якій сфері діяльності. Кожен має навчитися
аналізувати, відрізняти гіпотезу від факту, критикувати, схематизувати, виразно
висловлювати свої думки, з іншого боку- розвинути уяву та інтуїцію (просторове
уявлення , здатність передбачати
результат і шлях розв язаня ).Робота
буде творчою, коли в ній проявляється власний задум учнів, постають нові завдання, і школярі самостійно розвязують
їх за допомогою набутих знань.
Уміння бачити цікаве й
дивуватися приносить дітям радість, стимулює до творчих пошуків. Учням
подобаються завдання творчого характеру, які розвивають у них пізнавальний
інтерес: складання казок, кросвордів, ігор, випуск математичних газет, участь у
тижні математики, тощо.
Вивчаючи в 5 класі тему: "
Натуральні числа " пропоную дітям згадати прислівя та приказки, де йдеться про число 7, яке виступає
синонімом слова "багато" .Бажаючим
даю додому завдання написати доповіть на тему: "Історія виникнення
натуральних чисел."
Така
форма роботи, як складання кросвордів, формує в учнів уміння виокремлювати
головне, та сприяє активізації розумової діяльності.
Використовую такі варіанти роботи
з кросвордом:
- Розгадати
кросворд, заповнивши порожні клітинки;
- С
формулювати запитання до слів у заповненому кросворді;
- Заповнити
кросворд, у якому виділено певні квадратики з літер, що потрапили в них,
скласти ключове слово та пояснити його зміст;
- Скласти
кросворд, використавши поняття з певної теми.
У сучасному світі постійно
зростає потреба в комп’ютерних технологіях. Учні багато часу проводять за
комп’ютером ( граючи в різні ігри), отже потрібно цей інтерес до комп’ютера
уміло використати в навчанні, дати можливість учням розвинути творчі здібності,
створити власні проекти, власний навчальний продукт. Основною вимогою творчих
проектів є конкретний результат діяльності: презентація, доповідь, випуск газети,
плакатів, тощо. Залучати учнів до створення проектів, презентацій можна під час
вивчення всіх тем з математики, наприклад „ Єгипетські піраміди” , „
Чотирикутники” , „Симетрія у природі”, тощо.
У зв’язку з тим, що в класі завжди є діти
з різними здібностями, то до планування уроку слід підходити диференційовано.
Диференціація навчання дає можливість організувати роботу із сильними і з слабкими
учнями, підібрати для них завдання за рівнями складності. Раціонально поєдную фронтальні, індивідуальні
і групові форми навчання. Початкове вивчення теорії, усвідомлення, обчислення
дій, способів дій здійснюються переважно через фронтальне навчання. Вироблення,
закріплення навичок, умінь здійснюється через індивідуальну самостійну
практику, або групову форму навчання. При
розв’язуванні текстових задач звертаю увагу на відтворення вміння
аналізувати умову задачі, короткий запис
умови задачі, спосіб розв’язання та оформлення розв’язання задачі. У 6 класі
при розв’язуванні задач на відсотки, учні усвідомили, що будь-яку задачу на
відсотки можна розв’язати будь-яким з трьох способів:
- за означенням відсотка;
- зведення до розв’язування задач на дроби;
- складанням пропорції.
У 5 класі учні розв’язують текстові
задачі арифметичним та алгебраїчним способами. Колективно обговорюємо та складаємо алгоритм
розв’язання задачі за допомогою рівняння:
- позначити невідому величину буквою Х;
- записати умову задачі з використанням букви, що позначає невідому величину
( систематизувати умову задачі у вигляді таблиці);
- скласти рівняння;
- розв’язати рівняння;
- записати відповідь.
Використовую на своїх уроках одну з форм
навчання математики – графічні роботи. Вони дають можливість учням повніше й
більш свідомо засвоїти математичні залежності між величинами, ознайомитись з
вимірювальними приладами та їх застосуванням, навчитися проводити вимірювання,
обчислення, сприяють формуванню в них умінь правильно, охайно й чітко
виконувати рисунки, читати їх. Графічні роботи можна проводити з тем:
„ Перпендикулярні і паралельні прямі” , „ Координатна площина” , „Коло і
круг. Діаграми” , „Відрізки та їх довжини, пряма і промінь”.
Графічна
робота.
Тема: Кути та їх міри.
Мета: Систематизувати знання та вдосконалювати
вміння і навички, набуті учнями під час вивчення теми.
Обладнання: лінійка, транспортир, простий і кольорові
олівці, трикутник.
Завдання:
- Побудуйте
гострий, прямий і тупий кут. Позначте їх та знайдіть міру кожного.
Запишіть відповідні результати.
- Побудуйте
тупий кут МОК:
-
всередині
кута МОК проведіть промінь ОР;
-
визначте
міру кутів МОК, МОР, РОК;
-
обчисліть
суму мір двох менших кутів;
-
порівняйте
здобутий результат із мірою найбільшого кута. Зробіть висновок.
- Побудуйте
кут АОД, міра якого дорівнює 55˚
-
проведіть
кольоровим олівцем промінь ОК так, щоб кут АОК дорівнював 90˚, (для цього
скористайтесь транспортиром або косинцем);
-
не
виконуючи вимірювань, знайдіть міру кута DOK. Скільки розв’язків має ця задача?
- Проведіть
проміньОК
-
побудуйте
кут АОК, міра якого дорівнює 100˚;
-
побудуйте
кут ВОК, міра якого дорівнює 40˚;
-
обчисліть
міру кута АОВ; Скільки розв’язків має задача?
Починаючи з 5 класу привчаю
дітей до виконання завдань на встановлення відповідності, тестових завдань.
Завдання для самостійної роботи (Картка)
Установіть відповідність між записом числа словами (1-4) і записом числа
цифрами (А-Д).
1
|
Двадцять тисяч сімсот шість
|
А
|
207006
|
2
|
Двісті тисяч сімдесят шість
|
Б
|
20076
|
3
|
Двадцять тисяч сімдесят шість
|
В
|
20706
|
4
|
Двадцять сім тисяч шість
|
Г
|
200706
|
Д
|
200076
|
Відповідь: 1 ____; 2 ___; 3 ___; 4 ___
6 клас Тема: Дільники та кратні.
Установіть відповідність між числом (1-4) та його дільником (А – Д)
1
|
28
|
А
|
11
|
2
|
46
|
Б
|
13
|
3
|
55
|
В
|
12
|
4
|
39
|
Г
|
23
|
Д
|
14
|
Відповідь: 1 ____; 2 ___; 3 ___; 4 ___
0 коментарі:
Дописати коментар